Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Zřejmě nějaké národnostní specifikum ohledně her existuje, jinak by Němci nedělali nejlepší budovatelské strategie :) ale troufnu si tvrdit, že východní hry především těží ze své zaostalosti, v tom nejlepším smyslu slova. Prostě hry dělají ještě pořád hráči, pro hráče a ne manažéři od kulatých stolů, jako na západě, kteří jenom sledují průzkumy a grafy, jak hru udělat přístupnou pro co nejvíce lidí, aby to ve výsledku co nejvíce hodilo, díky čemuž vznikají pokračování jako Dragon Age 2, CoD, atd....
    Východní firmy jsou na úrovni těch západních v devadesátých letech, kdy Microprose, Interplay, Bullfrog a další tvořily podobně, tedy nadšením pro věc, bez ohledu na rizika a s výzvou pro hráče.
    Je otázka jak dlouho to "našim" vývojářům vydrží, než začnou přebírat západní modely pro vývoje her. Asi už to začalo, viz 2K czech a rozdíl mezi Mafiemi jedna a dvě...
    • "jinak by Němci nedělali nejlepší budovatelské strategie"

      a ktere to jsou prosim? nerejpu chci si jen nejakou poradnou zahrat a hledam hint *4*
      • Série Anno, která zraje jako víno s každým novým dílem a nebo Settlery *4*
      • miker17
        jedina německá "strategie" která stojí za zmínění je Settlers 1-3 zbytek jsou šity
        • Este Dawn of discovery co je vlastne iny nazov pre posledne Anno, to bola fakt skvela hra.
    • Presne, uplny suhlas a este doplnim ze hry z vychodu su ovela viacej podla mojho nazoru priblizovane k realite (co niekomu vyhovuje, niekomu nie) Nech si predstavim cokolvek z vychodu ci napr. stalker tak hrac tu hru zije. Mam rad hry ktore hraca vtiahnu a hrac ma pocit ze tu dobu, to miesto kde je to alokovane, zije. Co zapadne hry robia povrchnejsie a su orientovane na zabavu.
  • Tak dle mě je to trochu zvrácenej způsob uvažování. Souhlas, že slované mají jinou mentalitu, o tom žádná. Jinej humor, to taky. V přímé konfrontaci s jinými národy, je ten náš (teď myslím český) někde na úrovni anglie, ale jak bych to řekl, s jinou barvou :-). A polemizovat nad tím, jestli je naše "mentalita" ve spojení s hrami, ovlivněna železnou oponou je, promiňte mi tu upřímnost, na jednu po tlamě. Mám silný dojem, že autor právě dohrál Zaklínače, někdy nedávno Dragon Age 2 a hned je chytrej. Zaklínač je přece podle knižní předlohy (nebo minimálně na motivy), jak můžete autory, kteří bůh ví jestli si něco z doby za železnou oponou pamatují, "nařknout" z vlivu komunismu? A že by Sapkowski byl pod tímto vlivem nucen takto psát? Kecy. Ukrajina a Rusko je stejnej případ... Uplný šlápnutí do |-|ovna je zapojení IL-2 do podobné teorie. IL-2 vznikl ještě v době kdy byl hlad po realistickým simulátoru, CoD je kapitola sama pro sebe, jež je pod vlivem marketingu. A pokud Vám jde pane redaktore o nějaou surovost, přečtěte si severské pohádky pro děti. Švédsko, Norsko, Dánsko..... To nejsou slované a kolik pohádek z 10 tam končí happyendem? Najdete průměrně 2, možná i víc, ale rozhodně v nich nepřežijí všichni klaďasové. Abych to shrnul. Scéna zde na kontinentu je spíš více ovlivněna chutí a zábavou. Autoři chtějí produkovat zajímavé tituly a nejsou tolik pod vlivem zámořského mainstreamu, který už dávno řadí herní vývoj někam na úroveň automobilového průmyslu. Proto vznikají naprosto odlišné tituly. Článek je IMHO úplně mimo mísu. Autor nám v něm podsouvá vlastní, poněkud pokřivený, názor. Ale i o tom je svět her. Podle mě patří tento článek někam na blog a ne na snad ještě seriózní web o hrách.
    • smejki
      je jedno, jestli člověk zažil komunismus. ve východních zemích došlo díky 50 a více letům všelijakých zvráceností k hodné velké změně obecné morálky, k drastické změně hodnotového žebříčku, a to vše se logicky přenáší i na potomky, byť obecně samozřejmě se slabším efektem. Železná opona přeci nemá jen přímý vliv. Na druhou stranu rozdíly mezi obecnou mentalitou slovanských národů jsou tak velké, že bych je i tak neházel do jednoho pytle.
    • Asi zbytečné zakládat pro to další vlákno, tak připojím sem: naprostý souhlas, článek o ničem. Působí na mne jako gymnaziální slohovka na volné téma a ještě zpracovaná blbě. Osobně si myslím, že novinář (i herní) by měl nejdříve nabrat něco zkušeností, než začne produkovat "složitá témata k zamyšlení".
      Abych jen neplácal do větru:
      - míchání jablek s hruškami. Ruské hry nejsou nijak podobné polským nebo českým, ruské hry jsou prostě ruské hry, naše se spíš podobají německým (viz extrémní úspěch Flashpointu v Německu)
      - dedukce, že "máme reálnější, osobnější příběhy" a doložit to jednou hrou (Zaklínačem) s tím, že vynechám kvadrilión "reálných, osobních her" ze Západu, je chorá
      - smysl pro humor, to je fakt logika chasníka Járy: japonské hry mají divný humor, východoevropský je nám mnohem bližší - no bodejť, když jsme z východní (střední) Evropy proboha, Japonci si kupodivu myslí opak

      Téma "národních her" je zajímavé, ale fakt by bylo lepší, kdyby ho někdo zpracoval doopravdy. Ne tedy stylem "hele, Aleši, tobě dneska dřív skončila škola, nechtěl by sis střihnout takovou esej?" "Jasně, za dvacet minut posílám." Games, neblbněte...
    • Nejde o prvoplanovou nutnost psat pod vlivem komunistu, ale o hlubsi kolektivni povedomi.
      Kontrolni otazka: scenerie popsana cca slovy "skupina vyhladovelych deti v sirotcinci pojidala zaziva nejmensiho Petriuse z nich. Ozdibovaly mu z tela kousky masa a pojidaly je. I sam Petrius si ze sebe ozdiboval kousky masa a take je pojdal" se odehrala
      -v Bioshocku
      -v jednom dile serie Silent Hill
      -unikatni, prave vydane knize mapujici zverstva vychodni Evropy
      -v evrope zakazane japonske hre
      • Upřímně nevím, tyhle hry sem nehrál, knížku nečetl. A to "hlubší kolektivní povědomí" podle mě nejde vytvořit za tak "krátkou" dobu jako je 40 let s malou přestávkou. Ano stálo to za |-|ovno, kdo zažil ví o čem mluvím. Lidi se za tu dobu ale spíš naučí okrádat stát kde to jde a změní se jim mentalita z "našeho" na MOJE. Ale podstata proč máme prostě drsnější hry (ta východní evropa jak psal redaktor), je někde dál než od začátku 20. století. Druhá věc je ta, že za mořem se víc do her investuje a tudíž si ti lidi chtějí taky víc vydělat, tzn. musí prodávat. A jak asi ohodnotí hru PEGI když bude surová a drsná? Prodají jí podstatně míň protože na ní bude nálepka 18+. Raději udělají easy crap, kterej se bude prodávat, byť to nebude podle představ autorů. Toť můj názor.
      • jezis, ..tak kde? :)
    • no myslim si, ze mentalita nebola ovlivnovana zeleznou oponou, ale na druhej strane sa musi uznat, ze nasa mentalita ci mentalita byvaleho vychodneho blocku, bola a je a bude ina ako, zapadu, skratka je to fakt a ono sa to prejavuje aj v hrach a to ako aj v dobrom tak aj v zlom, takze JA osobne a podla OSOBNYCH skusenosti s takymito hrami si myslim presne to co tu autor v clanku naznacuje ci tvrdi, ze hry su skratka ine, nie horsie nie lepsie skratka ine
      • Tak na tom se shodneme. Problém je v nosné vlně celýho článku, kterej říká, že to je tou železnou oponou, což je úplná krávovina. Mentalitu národa za 40 let nezměníš, kór když to ani nebylo v kuse 40 let. Je potřeba se na celou věc dívat v širším kontextu.
        • Myslím, že se mýlíš. Minimálně na našem ironickém, sarkastickém, cynickém a fatalistickém postoji je to vidět. Zajímavé je to sledovat i na úrovni komunikace. Češi jsou obecně mnohem více mlčenliví a jaksi "svého si hledící" než ostatní národy - říkám to na základě vlastní zkušenosti. V žádné jiné zemi jsem nezažil takovou odtažitost. Např. jednou jsem byl na výletě po krásách naší rodné matčiny a po náročné lesní túře jsem chvíli zevloval na odpočívadle. Po chvíli dorazil jeden chlápek, neřekl ani slovo (a to jsem tam byli jenom my dva) sedl si ke mně (klasická lavička se stolem - byla tam jen jedna), vytáhl si rohlík a se stoickým výrazem se do něj pustil a naprosto mě ignoroval. Jakmile dožral, sebral se a odešel bez jediného slova. Podobný věci jsem zažil mnohokrát a věř mi, že na západě se toto fakt stane jen málokdy. Komunismus se na nás prostě podepsal, to je fakt. Mladá generace už se otrkává a je někde jinde, ale tzv. Husákovy děti se obecně vyznačují specifickým - nikoliv sympatickým - chováním.
        • To s tebou nesouhlasim. Socialismus a komunisticka totalita mentalitu cechu zmenila vyrazne a to smerem k moralnimu upadku cti. Cest je dnes pro naprostou vetsinu legracni pojem, neco z pohadek, co se dnes neumi. Zkur*it lidskou/narodni mentalitu jde rychle. A bohuzel asi nenapravitelne.
    • "někde na úrovni Anglie"
      Souhlas.. Stačí se podívat co tady jede - Monthy Python, RD, Jistě Pane... Černá zmije... Nevšiml jsem si, že by to jiný národ tak žral...
  • Joha
    "Co mají spoločnýho politika a sex? Jeden druhýho se snaží ojebat." - Geralt z Rivie
  • Evropsky, Slovansky a Americky hry se lisej v podstate stejne jako knizky. Sam mam nacteny celkem monumentalni mnozstvi knizek v cestine i anglictine a rozdil je patrnej. On na ukazku staci blbej Harry Potter. Kazdej kdo k nemu cet vetsi mnozstvi naseho fantasy a americkyho fantasy mi da za pravdu, ze Harry ma svuj vlastni Britskej nadech.

    Americka linka vetsiny valecnejch fantasy: Bezpravi -> Valka -> Obeti -> Pomsta -> Hrdinstvi-> Vitestvi
    Slovanska linka, kdyz to bere autor vazne: Bida -> Nahoda -> Valka -> Zverstva -> Este vetsi bida -> Odrazeni nepritele -> Vitestvi, ktery za to nestoji
    • Tož zrovna Amíci jsou takoví patrioti, že si vítězství nemohou dovolit zamítnout. *1*
    • miker17
      tak mě napadlo
      Amerika/zapad.... hlavní padouch/hrdina víme že jeden je vyvolený zachránit svět a ten druhý je největší k*rva co chce zničit/vládnout/ svět nebo oživit nějakého démona/boha blablabla a taky pravděpodobě zabil hrdinovy rodiče ,kteří mu hrdině odporovaly nebo vypálil hrdinovy vesnici nic víc....

      střední/východní e. ... hlavní hrdina má dost svých vlastních problému snaží se aby sním nikdo nevyje-bal a nakonec hrdina zjistí že ten padouch ani není tak špatný nebo je vlastně ten hodný a ten pro koho jsme pracovaly je ještě vetší sv*ně než všecí ostaní dohromady a ted si na naší tuposti mastí kapsy
      • che che, takže Deus Ex je z východní Evropy?
        • Ne Deus je z konspiračních teorií :)
        • miker17
          všude se najde vyjímka
  • miker17
    zlatá éra západních her skončila v 2006 .... ted se kromě někalika mála studií všecí zaměřují na "ŠIRŠÍ" publikum což znamená REDBULL slopající COD nadženci a stovky tisíc bezduchých konzolovích dronů....

    k otázce proč je tvorba z východu jiná :
    1) Autoři rádi experimentují
    2) Skoro žadné větší vývoj. studio ještě nebylo schlamstnuté bastar*dy jako EA takže vývojáři mají volnou ruku a nemusí se řídit tabulkami manažerů
  • Souhlasím, že tenhle článek je dost mimo a snaží se najít nějaký společné prvky pro dost nesourodé hry... Když už něco tak by byl super rozbor jaký je abstraktní rozdíl mezi Americkou a Evropskou fantasy... Na co každá z nich klade důraz, Z čeho čerpá atd...
    Když si například vezmete Zaklínače a Polskou historii, v které najdeme množství rozmanitých válek ať už s Rusem, jenž se na ně tlačil celou historii, řádem Německých rytířů(řád Planoucí růže ), Švédy, Tatary, Kozáky, Turky. A s toho přesně Zaklínač čerpá a nejen s toho, ale s celé kultury Pobaltských zemí, slovanských obyčejů atd.... Na hře a v knihách se to pak silně projevuje... Když si procházíte Flotsam, zjišťujete jak prostě tu lidi žijí, jaký reálné problémy mají, jak si hrajou děti - že se někde hrabou v půdě. Za městem najdete dřevěného Buška. A například s amerických her je cítit jejich společnost, jenž v podstatě nikdy nepoznala hladomor, morové nákazy. Architektura je vždy monumentální. Ulice čisté a i ten nejobyčejnější ňouma umí kouzlit (NWN 2 , DAOII). Američané mají taky problém se středověkou reálnosti. Viz Diablo III, kde postavy s kuše střílí jak ze samopalu.. Myslím si, že rozdílu se dá najít spousty a prvků, jenž to ovlivňují také....
    • Ale prosimtě... A kdy se například tebe nebo kohokoliv koho znáš třeba jen od pohledu dotkla morová rána nebo hladomor?? *1* U těch příkladů her... no takoví NWN 2 je postavený na licenci D&D... jestli se nepletu... coz je v podstate desková hra kde opravdu jde o to že každý kdo hraje tak je hrdina... bodejť by pak nekouzlil kde kdo... Diablo 3 je produkt designovaný k tomu aby byl akční a spádný... a vůbec určovat něco takového jako je neschopnost ztvárnit středověk na produktech určených k pobavení masy.... Já američany nemusím, ale tam se nátura dost liší stát od státu...
    • No uvést že američané mají problém se středověkými reáliemi a jako příklad uvést Diablo, je taky hodně mimo. Zase takový pitomci to nejsou aby nevěděli že kuše ve středověku nestřílely jako kulomet.... *7*
    • Je pravda, že Amíci mají problém se středověkou realitou (až na pár výjímek si jí představují jako Hurvínek válku), ale tohle bych Diablu zrovna moc nevyčítal.
  • Nahodou mna ten clanok zaujal a priznam sa, ze som sa takto na hry este nedival. Mate pravdu, nase slovanske hry vedia chytit za srdce a je tam kus z nasich zivotov a kus z nasich srdc a tym su asi ine od tych zapadnych. Citit z nich domov. :) si myslim. Teda nie ze by som mal doma prisery ako v zaklinacovi :)))
  • Zajimavy, pekny...
    Me by treba zajimalo, jaktoze celej herni svet neni unesenej ze Zaklinace 2, ale s Dragon Age 2 jo( netaham sem CODy apod. ciste novy RPG)...to proste nepochopim. Bylo by zajimavy najit nekde treba americkou diskuzi na toto tema....
    • Zayl
      Ten průměr recenzí na metacritics ti přijde jako nic? Já rozhodně čtu daleko víc o Zaklínači 2, než jsem 14 dní po vydání četl o DA 2. Když teda nepočítám Hamburger Helper thready a všeobecný flame na Bioware socialu.
    • Já bych řekl, že to je tím, že oni jsou jednodušeji zmanipulovatelní. Slyšeli jste, jak byl vyhozen redaktor (hlavní myslím) gamespotu, porože dal hře menší hodnocení, než "měla"? Založil si pak vlastní portál o hrách (vizuálně i lepší než gamespot). Velká media jsou tam dosti podplacená zdá se.

      Jinak slovanské hry mi opravdu připadají lepší. Jsou těžší - reálnější, což vám dá pocit autentičnosti, což je pro mne dobře, ale jsou také mnohem propracovanější. Pro mne je letošním hitem právě Zaklínač 2, který i přes pár neduhů má nakročeno k dokonalé hře.
    • zx_spektrum
      Zkus počkat minimálně na konzolovou verzi, všichni víme jak je na tom běžný řadový amík s PC... Vyjde-li konzolová verze a dostane-li dobré hodnocení na dobrých místech, mohl by sklidit úspech.
  • No jako ta kultůra má taky vliv, ale já si myslím že momentálně je rozdíl v tom, že zatímco v zámoří(Japonci, USA...) je tvorba her v podstatě dobře rozkvétající průmyslový obor, tak od nás na východ je to spíš ojedinělé a ty elitnější studia se musí snažit, aby se hrou prorazili, poněvadž tu investoři raději dají prachy třeba do kukuřice.

    Z toho taky plyne to, že se snaží hru dělat co nejkomplexnější, ale díky menšímu rozpočtu většinou není čas na doladění a pak tu máme ty budgety, které by byly s rozpočty ze zámoří aaa tituly. Např Persecutors, Stalkeři, Boiling Point, ale taky i Zaklínač 2, který by podle mě ještě tak měsíc ladění navíc potřeboval(takový aaaa budget, ale ony ty patche zase budou).

    Takový zaměstnanec vývojářské firmy někde z Ameriky to bere prostě jako práci, kterou udělá a jde domů. A když se firma s hrami rozpadne, tak je v pohodě, páč ho ihned sebere jiná. Zato takový nadějný ukrajinský programátor získá místo a myslím si, že je si hned vědom, že se musí snažit tu hru udělat dobře, jinak firma zkrachuje a on se může stěhovat na ulici.

    A z toho taky plyne poslední faktor a to ta rozsáhlost/omezenost a kvalita/sračk*vost hry. Totiž tím, že je to v zámoří velký byznys musí mířit na co nejširší skupiny lidí. Tady u nás musí mířit na ty, co hrají úmyslně(hráči s velkým H). Pak je tam taky ovšem i ten faktor, že se těch nadějných firem z východu ujme nějaký investor ze západu a to pak vyústí třeba v Mafiu 2, či Bulletstorm. A tím nechci říct, že se třeba takový Stalker, či Zaklínač neprodává v zámoří, jen mi slova Chernobyl a Geralt přijdou povědomější, než nějakému chodícímu hamburgrovi z New Yorku.
  • smejki
    Osobně vidím zásadnější rozdíly mezi kontinentální a zámořskou tvorbou než mezi ex-komunistickou a západní. A i tak, pokud připustím, že takový rozdíl existuje, pak osobně za jeho zásadní příčinu považuji strukturu herních společností, míru rozvinutosti herního průmyslu a ...jak bych to řek... "prioritní motivaci tvorby".
    Ono si stačí vzít historické kousky ze západní tvorby (za všechny Planescape: Torment) a člověk zjistí, že jsou těm "východním" mnohem blíž než jejich dnešní tovární produkty. Stejně tak lze pohledět i na vývoj jednotlivých sérií (viz Gothic).
    • Jo jo máš recht. Dost podobná situace se děje i s filmovým průmyslem. Vzpomínám na jeden rozhovor s božským Slyem (Stallone), který jsem kdysi četl a v němž tvrdil, že když byl on mladej, tak studia vedli kovbojové, jenž milovali filmy a byli ochotný zariskovat, pokud se jim projekt líbil. Kovboje prý nahradili kravaťáci a jejich grafy...

      Takže mě napadá jen jediné: "Burn it down!" *1*
    • kostejnesmrtelny
      +1

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit