Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • ,,působí dojmem přerušené soulože,,
    Touto větou lze označit celá ME trilogie.
    Epická jízda bez vyvrcholení. :D
  • MishKonn
    Můžu říct o ME hrách následující fakta (ne všeobecně platící, ale aplikovaná z mého úhlu pohledu, prezentovaná jen a pouze jako můj názor):

    To, jakým způsobem příběh rozjel první díl (po přečtení tohoto článku mi dává smysl, že právě v něm měl prsty Karpyshyn asi nejvíc), bylo neopakovatelně tajemné a příběhové části jsem hltal se zatajeným dechem.

    Tento zatajený dech se v druhé části trilogie naprosto vytratil a kombinoval se navíc se zklamáním z chybějících / nedodělaných / uspěcháných součástí, které jsem ve hře očekával. Výsledný dojem VELMI výrazně napravily všechna DLC, vlastně natolik, že jsem ze hry byl napodruhé nadšený, nicméně ona osudová tajemnost a zatajený dech se v jejím průběhu ani tak nevrátil (napadlo mě, že bych mohl uvést důvod -připadalo mi, že ohledně hlavní herní linie, tedy té s reapery, se neděje prakticky krom začátku a konce hry nic, a je nám servírována vata typu díl páté série Star Treku, kdy už jsme vyzkoušeli všechno možné, tak se podíváme na to, jak děti hlavních postav chodí do školy na palubě lodi společně s mimozemšťany)...

    ...a přišel až v průběhu ME3, který se zase vrátil na notu tahu na branku, pocitu obrovského, hýbajícího se příběhu, zahrnujícího celou galaxii a bum, až do té chvíle, než přišel onen omílaný konec. Ano, Extended Cut poněkud celou situaci napravil, ale to tajemno se nadobro vytratilo.

    A teď po přečtení článku si vlastně konečně uvědomuji proč - ty božské části, které mne vždy tak chytly, má očividně na svědomí Karpyshynova vize a mohu říct, že se na 100% ztotožňuji s autorem článku. I see what you did there - snažíš se nám vysvětlit, že ač trilogii ME máš velmi rád, mohla mít úplně jinou úrověň a místo skvělé série se mohla stát sérií dokonalou (zde popsaný Karpyshynův konec a všechny dějové útržky směřující k němu zní neuvěřitelně dobře)...
    • Jenže potíž je v tom, že si DK vykopal v ME1 díru (nechci psát hrob), ze které potom musel ME3 vylézt a kvůli tomu tady máme všechny ty Catalysty a různé další problémy.

      Drew vymyslel úžasný vesmír s příliš silnými záporáky.
      • MishKonn
        Je samozřejmě možné, že si za to autor může sám, nicméně se mi pořád víc líbí žebřík, kterým se leze z téhle pomyslné díry, naznačený vystřiženými / změněnými částmi hry popsanými v tomto článku, než ten, který byl použitý ve finální hře. Aneb jestli se autor vlastní vinou uvrtal do hluboké kaše, kdo jiný z ní příběh dokáže vyhrabat lépe, než právě on sám?
        • Tak to nebylo myšleno. Jenom jsem poukazoval na, podle mě, největší chybu, kterou ME vesmír obsahuje a tou je přítomnost něčeho mnohem mocnějšího, než je protagonista a co ho chce zabít. A on musí začít hledat Zbraň X, aby toho dosáhl. Je pravda, že od začátku existují v ME universu Protheani, ale už začali sloužit jako univerzální zdroj pro všechno ("Nevím co udělám... no mrknu do archivů, oni ti Protheani určitě na něco přišli").

          Tím ale nechci v žádném případě říct, že by se tenhle typ příběhu nedal nějak nápaditě realizovat. Jenom osobně nevím, jak to udělat a ME3 to nepředvedl.

          Mimochodem ty části, které jsou popsané v článku se mi jeví jako spíš postranní mise, které by stejně neměly na nic podstatného vliv.
          • MishKonn
            Tak si ho zkus přečíst znovu - podle něj byl původně Catalyst očividně koncipovaný úplně jinak, a také zmiňuje původní / prvotní konec z Karpyshynova pera, motající se kolem temné energie. Po zjištění jeho obsahu tak nějak ty "postranní mise, co neměly na nic podstatného vliv", patrně budovaly podpůrné můstky právě pro toto zakončení.
            • Cahir
              Karpyshyn na svém blogu sám potvrdil, že žádná "vize" nebyla. Vždycky se jednalo o brainstorming, o spoustu premis, ze kterých vylezli různé závěry. Je chybné považovat Karpyshyna za neotřesitelný maják, který má jasnou představu o tom, kudy by se měla série ubírat. Ostatně, sám to přiznává.

              Co se celého vesmíru týče, tak jeho základy vymyslel Casey Hudson...
            • Žádný prvotní konec neexistuje. Idea konce přežila celý vývoj.
  • Spoiler:Nejvíce nechápu proč vydávají DLCčka, mám dohranou hru - hlavní hrdina umře a pak po několika měsících vyjdou DLC, která se rozehrají někde před finální misí - nechci znovu hrát něco co už je pro mě uzavřené. Chápu DLC, která vyšla u 1 nebo 2 ale u 3 to nechápu.
    • Dvě odpovědi:

      a) víc příběhu, možná návaznost na další díly, protože se s pomocí DLC rozšíří herní vesmír
      b) vydavatel vydělá víc peněz

      Osobně mi taky dost vadí hrát za někoho, kdo zemřel, ale u ME3 DLCčka asi jinak udělat ani nejdou (pokud bychom chtěli hrát stále za Sheparda, bez téhle podmínky by to byla jiná písnička).
  • Magister_Peditum
    Nejlepší děj měla ME1. I přes dětské nemoci to je pro mě nejlepší ME díl.
    • Mně naopak přijde atmosférou i zpracováním jako nejslabší díl. V době jejího vydání a i krátce po vyjítí dvojky se taky hodně kritizovala. Zapomenuto? Stala se z ní ležením v poličce lepší hra? Nebo jsi ji dohrál tolikrát, že nevidíš chyby?
    • x_ander
      Přesně tak. Dvojka a trojka, ačkoliv to byly skvělé hry, zdaleka neměly tu atmosféru co jednička. Každý díl byl jiný a měl něco do sebe (dvojka naprosto úžasně promyšlené postavy a vztahy mezi nimi, trojka epickou osudovost a zkázu galaxie (a konec, který to všecko obrátil na ruby (sry, nemohl jsem si pomoct)), ale jednička, ta měla atmosféru, která se v dalších dílech nevím proč vytratila.
      • Příběhově a atmosférou byla jednička úžasná, bohužel mi to trochu kazí herní principy, které v té době se ještě snažily být moc RPG, ale pro zbytek hry už to tak dobře nefungovalo. Herními mechanismy dospěla až dvojka. Jinak pro mě osobně asi nejvíc vede dvojka, která byla úžasná v každém směru. Skvělé postavy i atmosféra a hlavně si pamatuju, jak skvělý byl pocit udělat suicide mission tak, aby nikdo neumřel. Dvojka byla komplexní jak herně, tak příběhem asi nejkomplexnější zážitek. Dobře by fungovala i jen jako samostatná hra. Celkově mi to prostě připomíná paralelu se Star Wars - Famózní jednička ukázala nový směr, ale zpětně na ni lze pohlížet tak, že v lecčems ještě nebyla tak domyšlená, nebo vyhraněná. Temnější a drsnější dvojka zaměřená na rozvoj postav a eskalaci příběhu (stejně jako u Empire Strikes Back asi nejlepší díl, i díky právě možnosti všechno uzavřít) a nakonec trojka, která musí být dostatečně epická, zároveň uzavřít všechny linie, ale drobnost na konci je minimálně kontroverzní (první verze konce ME a Ewoci v ROTJ), pořád je to ale s odhlédnutím od tohoto excelentní dílo. Vzpomeňme v ME3 na skvostné momenty na Tuchance, Thanovu motlitbu, Ranoch atd., stejně tak třeba SW mají úžasnou vesmírnou bitvu a především Luka a Císaře a (vnitřní) souboj s temnou stranou.
  • On vlastně celý příběh mass effectu 2 je v kontextu příběhu 3-dílu naprosto o ničem.Celá ta eskapáda s kolektory a lidský Reaper je pro příběh naprosto nepotřebná/zbytečná.Jediný posun děje v druhém Mass effectu je tak akorát představení organizace Cerberus+to že ovládnou Reaperskou technologii (bez ohledu na to jestli se Kolektorskou základnu na konci 2-ky rozhodnete zničit nebo ne-tzn-Je to v podstatě naprosto zbytečné/nic neovlivňující rozhodnutí)...
    • holec89
      Alespon jsme v druhem dile odhalili oblibeny shop na citadele http://www.youtube.com/watch?v=oDCCKWuW-yc :)
    • Netuším, kde jsem to psal, ale já se dívám na ME3 jako na obrovský datadisk k ME2. To znamená, že, alespoň pro mě, byl ME2 důležitý hlavně tím, že představil postavy a situaci, se kterou potom ME3 pracoval dál.
  • Stejně nechápu proč kolem toho byl takovej humbuk. EA je šajze firma jako activision ale konkrétně ME3 byl dobrej. Grafika , zvuky hudka a příběh byli skvělý. A málo která hra ve mě vyvolala jen náznak emocí.
    Co se konce týče, tak musel hráč použít trochu imaginace , ale proč je to špatně ? Mě připadá naprosto debilní , když naopak musej hráčovy vysvětlovat ( Tak blbečku vidíš ? Honza dožil štastnej v chaloupce s Mařenou. Spokojenej ? ) Jsem i např. rád že skončily ty časy kde musel bejt nutně na konci hry mega velkej boss, kterej měl rádoby dát hráči zadosti učinění, proč se prostřílel armádou.

    Nadruhou stranu chápu a je to demence EA (Bioware) , že něco slibovali a pak to nedodrželi. Měli držet hubu a nemuseli by ten konec upravovat ( možná). Bioware byla dobrá firma, a mohla by bejt snad jednou zase kdyby se nějak odmanili od EA ,kteru jim to nedovolí :D Upřímě EA na co šáhne Zku muluje do naprostý Sr hračky.
    NFS odpad
    FIFA recyklovanej odpad a jako NFS generátor peněz- vis Activios COD, která by už neměla v zájmu lidstva a her existovat nebo min pár let na ní nešáhnout.
    A zbytek ještě dobrej ale potápějcích se her. A ta absolutně ne friendly politika k a přístup k hráčům Fuj!!! O Originu ani nemluvně ten odmítam používat.

    Když udělaj dobrou hru a tím myslim fakt doboru hru možná Mirrors edge 2 a pod , tak je koupim. Bohužel pro NFS to vypadá že max je stáhnu a vyzkoušim ale radši bych hry typu Forza horizon na pc než celý NFS.
    Chápu že hodně lidí mě bude argumentovat tím že ty značky jsou nejprodávanější a ano jsou. Bohužel čísla hovořej jasně a všechen respekt jim, ale u HC hráčů je to odpad. A když se cokoli posere , tak HC hráči jim zbydou za to Casuals půjdou hrát Iphone angry birds a bude jim to jedno.
    • Nevim co nekteri nedokazou pochopit na milionkrat opakovanem ... JEDINY skutecny duvod, proc lidi zacly s koncem ME rvat bylo to, ze se ABSOLUTNE NIJAK neprojevilo nic co delali celou serii. A presne tohle bylo neco, co vyvojari celou serii slibovali - ze KAZDY rozhodnuti bude mit vliv na konec. Nekteri meli kvli tomu rozehranych dokonce nekolik variant, aby mohli dosahnout ruznych koncu ...

      A tohle byl proste ten nejvetsi podraz na hrace v historii her.
    • Souhlas s prvnim odstavcem. A konec ME3: problem nebyl ani tak v tom, ze spoustu veci si musel hrac domyslet. Hlavni problem s koncem je ze je v nem plno nelogickych nesmyslu, coz u jinak docela promyslene hry zamrzi. Extended cut se pokusil neco hodne nasilne vysvetlit, obcas to pomohlo, obcas to hlouposti jeste zhorsilo (uprostred boje s reaperem ktery nici vsechno okolo Shepparda si v klidu pristane Normandy, nalozi jeho kamose, Sheppard s nima v klidu pokeca, rozlouci se, Normandy nerusene odleti a reaper muze pokracovat v niceni vseho okolo. WTF???) Plus na zadnem z koncu se absolutne neprojevilo zadne rozhodnuti ucinene behem desitek hodin hrani teto serie.
    • Zajimave, to jsem si rovnou mohl cely ME3 vymyslet v hlave a usetrit 1200. Take bys sel do kina, kde ti pet minut pred koncem zastavi film a reknou, ze konec si prece muzes domyslet? Pochybuju.
      A skvelym pribehem myslis ty desne narocne a promyslene vedlejsi mise typu ztratili jsme XY tam a tam, tak tam zalet a privez nam to? Nebo ten skvely pribeh, co je naprosto stejny, at jste se v predchozich dilech rozhodli jak jste chteli? Zabili jste Rachni queen? No problem, tady je nova, naklonovana. Zachranili jste ji? Tak tady je ta sama, jen ne naklonovana. Znicili jste na konci ME2 zakladnu Collectoru, nebo ne? To mate jedno, v obou pripadech z ni Cerberus totiz dostal spoustu dat vcetne torza toho prerostleho Terminatora...
      O grafice bych se take moc nezminoval, protoze ty hnusne textury s nizkym rozlisenim jsou fakt nechutne.
      ME3 vstoupi do historie jako zarny priklad, jak se da totalne zabit skvela herni serie. A jestli se panove Zeschuk a Muzyka divili reakcim fanousku, tak museji uz byt tak mimo, ze je jen dobre, ze odesli.
      • Sweetchuck
        Ač nerad, musím souhlasit.
      • Jo pokud tam krom toho konce chyběj věci , který se měli projevit po určitejch rozhodnutích ve hře z tohoto nebo předešlýho dílu, tak to plně chápu. Jako že nejsem skalní fanda , i když sem dohrál Mass effecty , tak hlavně tohle mi posloužilo na to abych se obul do EA :) Přiznávam to a samozřejmě neříkam abys pomalu u celý hry používal představivost :D Je jasný pak že bys sis je nemusel pak ani kupovat. Chtěl sem jen říct že prostě lehce zmlžené nebo né do detajlu vysvetlené konce mi nevaděj. Viz třeba film Inception kde sis mohl domyslet jak DIcaprio skončil. I když se káča pořád točí a je asi evidentní že je v Limbo, tak je tam pořád room for imagination ;) To byl můj point.
        • No ale ta káča se mohla přestat točit 0.00000000000000000000001 po fade outu...
  • rancor1223
    Výborný článek! Je velmi smutné vidět co všechno ve hře mohlo být, kdyby EA netlačilo na BW a dotáhli do konce alespoň konec podle Karpyshyna a tu Omegu. Pořád mám v živé paměti to zděšení jaké ve mě konec ME3 vyvolal (dohrál jsem to hned první víkend, nedotčen následnou medializací konce). A že Extended Cut zatrhl flamewars? To ne, to jsme jen ztratili sílu a důvěru, že by jsme skutečně mohli dostat uspokojivý konec. I když uznávám, že EC konec vylepšilo, alespoň trochu ano.
    Nakonec asi ale můžu být rád, že můj Shepy dostal šanci zemřít jako hrdina, ne jako loutka Reaperů, že?

    P.S. "loajálních hádek Jacka a Mirandy" - Jack je ženská.
    • rancor1223
      .
    • Cahir
      "Výborný článek! Je velmi smutné vidět co všechno ve hře mohlo být, kdyby EA netlačilo na BW " - Na takovejhle monster projekt bude vydavatel vždycky tlačit...
      • rancor1223
        Jednou třeba ne! Možná. Snad...
        • Až nebude kapitalismus. Dokud půjde o peníze, tak se bude vydavatel vždycky snažit vydělat co nejvíc s co nejmenším vkladem.

          Kdyby se ME3 vyvíjel třeba 4 roky a byl v něm všechen obsah, který si BW vysnilo, nemám ani tušení, kolik kopií by musel prodat, aby se vyplatil. Ani nevím, jestli už se vyplatil teď, nebo na něm EA prodělává. Přece jenom, něco přes 2M kusů není zas tak moc.
          • rancor1223
            Ale tak na ME3 nepracuje nijak extrémně veliký tým (na rozdíl od Assasins Creed). A doba vývoje ME3 byla krátká. Stačilo to natáhnout o půl roku a stejně by na tom vydělali hromadu peněz. Ale proč by to dělali, když vědí, že si zákazník myslí, že to bude kvalitní.
            • Cahir
              Tým ME3 byl dost velký. S Assassins Creed bych to nesrovnával, to ej továrna. *1*
            • Zase čím déle na tom budou pracovat, tím více pokročí technologie a mohlo by se to začít zdát "hnusný" a nakonec by to mohl být Mass effect forever
          • Cahir
            Prodáno přes 4M... EA bylo spokojeno.
            • A, tak super. Jsem nějak ty čísla přestal sledovat.
    • Kozy
      mohl bys mi nějak stručně nahodit co je na konci špatnýho? já to hrál už rovnou s extended cutem měl jsem destroy a dost se mi to líbilo. Quariani mrtví, Krogani bez dětí, co víc chtít.
      • Pokud jsi hrál jenom s Extended Cutem, tak už asi nic. Může se ti možná subjektivně nelíbit, ale to není jenom případ konců ME3.
        • Kronoss1
          Nic? Já tam vidím věcí. Celý ten konec je na prd, ale to je asi na dlouho. Každý to vidí trochu jinak.
          • Kozy
            tak to nějak zkus shrnout, prosím.
            • holec89
              presne tak, pro me to bude ten pravy konec :)
            • rancor1223
              @holec89 Já viděl každé video na YT, které se indokrinací a koncem nějak smysluplně zabývalo *15*. Hodiny a hodiny videí. IT je prostě perfektní vysvětlení téměř všeho.
            • holec89
              @rancor1223 indokrinace me prijde taky mnohem lepsi konec, dokonce jsem vydrzel koukat na skoro 2 hodiny dlouhe video k teto teorii: http://www.youtube.com/watch?v=ZoKCkSC-Os4
            • rancor1223
              S přenesenými savy z ME1 a ME2 a herní dobou ME3 jsem na více jak sto hodinách (nepočítaje alternativní průchody hrou) skvělé zábavy a snahy o zničení Reaperů. Po perfektním zakončení ME2 a celkové napínavosti ME3, kdy všechno jde "podle plánu" - sjednotil jsem všechny rasy galaxie aby čelili Reaperům v poslední bitvě. Vše se zdá být prefektní, teď už mě nemůže nic porazit! najednou, stojím kdesi na Citadele, kecám s divným klučinou z ještě divnějších snů a rozmýšlím se jestli zničím veškerou pokročilou technologii ve galaxii včetně Mass Relays (které nevěřím že by opravili tak snadno jak tvrdí v EC), udělám ze sebe vládce Reaperů nebo ze všech organiků v galaxii udělám proti jejich vůli kyborgy. Přičemž vlastně ve všech variantách Shepard jako osoba zemře. A o osudech posádky, která havarovala na nějaké zapadlé planetě bůhvíkde bez funkční lodi nemluvě.
              A to do toho vůbec nezapočítávám teorii indokrinace, kterou stále považuji za reálnější než jak jsou konce prezentované. A že ta na pozitivnosti vyústění moc nepřidává.
  • Trefná paralela s BSG a LOST.

    Jinak kdo považuje příběh Mass Effect za originální, nikdy nečetl A. Reynoldse. Reapeři jsou sakumprásk vykradení inhibitoři.
    • Jo, při hrani prvního dílu me hned napadlo ze reaperi jsou "Vlci" z revelation space. Moc dobre knihy,škoda že jich tady od Reynoldse nevyšlo více, hlavne ty povídky . Jednou jsem to zkoušel anglicky ale používá dost technických výrazů a bylo to celkem utrpení to překládat.
      • V čtečce mám asi 7 knih od Reynoldsa, povídky teda nevim že by nějaké měl. Představa že to čtu anglicky, by mně asi knihu dost znechutila, proč to nečíst česky, když to je. Sice se už odkláníme od tématu, ale zde se dozvite víc http://www.cbdb.cz/autor-32-alastair-reynolds
    • Přesně tak Reynoldsův Odhalený vesmír. ME je kopírka do posledního puntíku. Akorát to co považujete v ME za děj, je jen okleštěný zlomek toho co kniha obsahuje.
      • Nemáš tušení, jak se ta knížka jmenuje v EN? Nebo alespoň celé jméno autora?
        • walltar
          Alastair Reynolds, Revelation Space .... plánuju, že si to přečtu. Dobrou sci fi knihu sem v ruce neměl co sem dočetl nadaci.
          • Je to poctivá hardcore sci-fi a rád se k ní vracím.
            • 2wallar: za sebe muzu doporucit Svet na konci casu od Frederica Pohla, :)
            • walltar
              Jo dobré scifi mě příjde jako diamant ... potom co sem dočetl prakticky všechno od Asimova a většinu od Clarka tak sem na moc dlaších dobrých scifi knížek nepřišel ... Ale zkusím tohle a uvidím třeba se bude líbit.
        • Revelation space se jmenuje cela ta je serie odehrávající se v jednom universu. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Revelation_Space
          • Dík
    • 13_11
      Nedávno jsem si připomněl svou oblíbenou Heavy Metal: F.A.K.K.². A co myslíte? Cituji z anglické Wikipedie: „A sequel to the Heavy Metal 2000 animated movie, the game stars Julie in her quest to save her home planet of Eden from GITH, an ancient entity seeking to conquer the universe.“ Proto stále tvrdím: skutečná originalita neexistuje. Nebo spíš: my ji neznáme :-)
  • holec89
    nahodou nebyla nejaka delsi zminka o rachni v uniklych scenarech? Na ne jsem se opravdu tesil v ME3, v jednicce kvuli nelehkemu rozhodnuti a ve dvojce slibnemu pripomenuti od loajalni asarijky :)
  • To som jediný, komu sa páčil koniec Battlestar Galacticy? A to som dokonca ateista :D
    • ales.smutny
      Neboj, nejsi :)
    • Mě se konec líbil a to hodně, takže v pohodě ;-)
    • Asi jo.

      Poslat celou flotilu včetně veškerých civilizačních vymožeností do slunce je epic fail. Ti divoši alias naši předkové by je během pár let zlikvidovali, pokud by to dřív nezvládly nemoci - antibiotika na koleně nevyrobíš.
      • Proč tu flotilu vlastně poslali do slunce? Teď mi to nějak uniká. Jenom proto, že se rozpadla BSG?

        EDIT: No oni vlastně našli Zemi... no tak to jo, no.
        • No oficiální důvod byl ten, že když se vzdají vší technologie, tak přeruší ten cyklus ničení lidi vs. stroje. Podle mě hodně naivní uvažování, a úplný konec to ostatně dokazuje. Mitochondriální Eva byla s největší pravděpodobní unesena a znásilněna prvním divochem, kterému se dostala do spárů. Tvůrci původně uvažovali o jiném konci, ve kterém archeologická výprava v současnosti objeví někde v Americe pomocí sonaru nebo čeho v podzemí trosky Battlestar Galacticy, která nějak přistála na Zemi, tj. že flotila neskončila ve slunci, ale že se tu kolonisti normálně usadili. To mi přijde jako tisíckrát lepší konec, na který by šlo naroubovat i mýty jako je Atlantis apod., leč místo toho jsme dostali new age/hipízáckou tirádu a šmytec.
          • Z té nalezené BSG by mohl být naprosto úžasný spinoff ze současnosti. *3*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit