Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Tak si vezmem např. kontejner z Číny. Loď ve středozemním moři nekotví a jede do Hamburku. Tady je kontejner přeložen na tahač a jede do Bratislavy. Kolik tunakilometru je třeba zaplatit navíc?  A jakou představuje tato část cesty ekologickou zátěž? 

    A teď zastavíme někde ve středozemním moři a náklad převezme kanálem přímo do Bratislavy. 

    Nebo prodáte technologii cca 10 kontejnerů a ty pojedou do Indie. To máte  10 x stovky tunakilometru na kamionech do Hamburku a stovky tunakilometrů do středozemního moře.

    Převoz kanalem na jih by byl rychlejší ekologičtější a asi i levnější. 

  • Jistě. Jedni odborníci vědí, že projekt je dobrý, jiní odborníci
    vědí, že je špatný. Nakonec rozhodne ekonom v lepším, nebo ideolog v
    horším případě. Kritik vždy kritizuje, protože chce kritizovat. Na oboru činnosti nezáleží.

    Druhá věc je mezinárodní spolupráce -  v Polsku je část kanálu postavena, v Rakousku je z Dunaje vyvedena 6 km dlouhá odbočka. 31. ledna 2017 ministři ČR, Polska a Slovenska podepsali ve Varšavě memorandum o přípravě vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Pak je tu zakomponování průplavu do textu přístupové smlouvy ČR k EU a již léta probíhající úprava české dopravní infrastruktury pro potřeby TEN-T včetně financování z EU.

    Podle mého mínění je kanál v současné ekonomické situaci realizovatelný, i když ekonomicky neprovozovatelný/nezdůvodnitelný. Je to ale smysluplná a vrcholně žádoucí investice do bezemisní budoucnosti, kdy budou průplavem bez ustání plout lodě tažené v lepším případě elektrickými lokomotivami, v horším případě pramice tažené koňskými potahy a v nejhorším případě vory tažené burlaky.

  • U dokončeného kanálu by se dalo zboží vozit celý rok. Proto by se přece stavěl.

    Ekologický nesmysl to být nemůže již z podstaty věci. Ekonomický nesmysl to je v rámci aktuálních cen dopravy. Ekolologický nesmysl (samozřejmě v případě, že přistoupíme na novořeč) je převážení současných objemů zboží nákladními automobily.

  • Problém dovozu uhlí do Chvaletic byl v kolísání hloubky vody a v zimě s obtížným vykládáním zmrzlého uhlí. Ten problém je u železnice vyřešen - celý vagon i s nákladem se ohřeje a pak otočí koly vzhůru. To se u lodí nepodařilo realizovat.

    Jakmile je vody v řekách, zpět "do přírody" (což je ovšem nesmyslná formulace, protože voda v řekách je stále v přírodě) se dostává neustále jak přirozenými pochody, tak lidskou činností.


  • Kysličník uhelnatý asi je těžší než vzduch určitě. Ne nadarmo se před vstupem do šachet, studní a podobných prostor pod úrovní terénu dělají zkoušky dýchatelnosti a pro případ očekávaného delšího pobytu nosí pracovníci nouzový dýchací přístroj.

  • Tak za prvé, kysličník uhelnatý asi není těžší než vzduch a ty úvahy o vlhčím vzduchu okolo poměrně úzkého kanálu vyvrací sucho, které bylo zejména v posledních letech v polabí.

  • Jenže cestu Hamburk - Suez mohou absolvovat lodě s mnohokrát větší tonáží. Umíte si představit kolik šífů by bylo potřeba na náklad jedné zaoceánské lodi? A jaké zboží by se tak převáželo? Možná hadry z Číny, ale jinak mě toho moc nenapadá. A kolik dní v roce, by se opravdu dalo něco vozit? Je to opravdu ekonomický i ekologický nesmysl.

  • Ale ti kritici to nekritizují proto, že to chtějí kritizovat, ale proto, že je nesmyslný projekt. Kromě toho si plete kritika třeba ve smyslu kultury a kritika odborníka, který ví, že podobný projekt je špatný.

  • Je přece úplně jedno, od koho pochází, je to megalomanský nesmysl, na které vydělají pouze, ti kteří by to stavěli. Nepomůže to ani hydrologicky, my potřebujeme vodu v krajině. To se sice dá udělat a bude to stát také dost peněz, ale úplně jinými postupy a v úplně jiných místech. 

    V době, kdy by to dávalo trochu smysl, tedy už poměrně dávno, se takové dílo nepostavilo, protože to bylo ekonomicky neúnosné, dnes to nedává smysl vůbec.

  • Celá diskuze je jen prázdné plácání.

    Vodní nákladní doprava na našem území je holý nesmysl. Vody je málo, ale hlavně vlastně není moc zboží, u kterých by vodní doprava dávala smysl. V podstatě u každého zboží je dnes nejdůležitější rychlost a pravidelnost a to je hlavní neštěstí, vodní doprava nemůže zajistit ani jedno ani druhé. 

    Když si vzpomenu na doby poměrně nedávné, vozilo se ve velkém jen uhlí z Lovosic do Chvaletic, ale i to bylo proti proudu, takže ani to se nevyplatilo. Každé takové zboží se musí nějak dovézt do přístavů, přeložit na lodě a pak zase přeložit zpět na auta nebo vlaky.

    Z ekologického hlediska je to také hodně pochybné. Momentální sucho jednak sníží hladiny a hlavně kanál nijak nepomůže k udržení vody v krajině, jakmile je voda ve větších řekách, už se zpátky do přírody nedostane. Navíc stavba takového díla už jen kopáním a převážením milionů tun materiálu bude řadu let ničit přírodu i silnice a nevěřím tomu, že se to postaví za 600 miliard.

    Samozřejmě na tom někdo vydělá a to firmy, které by to mohly stavět a úředníci, kteří budou podpláceni, aby tu práci těm firmám přidělili.

    Jestliže ten kanál nepostavili od doby Karla IV., kdy mělo smysl vozit hodně věcí povodě, nemá smysl ho stavět dnes.

  • Zde bych názor Senátu nezatracoval, je velmi přínosný. Pokud se musí ocenit vlivy a přínosy z hlediska životního prostředí, rázem se můžeme svářit o cenu křeččí nory a netřeba se zabývat skutečnými provozními a ekonomickými problémy (fakty).

    Zatímco v v Senátu zaznívají pochyby, na Labi se (zatím) upravují mosty, aby pod nimi mohly proplouvat německé turistické lodě až do Prahy.

  • "Priroda, kdyby uznala za potrebne propojit Baltic s Cernym morem urcite
    by DOL kanal vyhrabala vlastnima rukama na vlastni naklady a bez betonu."

    Přesně!

    Stejně, jako propojila Rudé moře se Středozemním, Atlantický oceán s Tichým a Kaspické moře s Černým.

    Na D1 je jasně vidět, jakým oříškem je generální oprava za provozu. Viděl jsem to na vlastní oči, při několika kontrolních dnech.

  • Ano, nedávno na vodu spuštěný říční tanker si holandský zákazním objednal jako originální hausbót.

    Dálnice se ne a ne rozpadnout a moje staveništní buňka nedaleko Benešova již nestojí, po nové trati již jezdí vlaky.

  • Senátoři jsou experty na vodní dopravu?

  • KIMCID

    Novák na gumovej člun nemá

  • To není doufám návod pro nás ostatní? 😛

  • A dá milá redakce také prostor zastáncům projektu? Kvůli vyváženosti informací pro nás, laiky v této oblasti.

    Vždycky slzím, když čtu, že sysel, nebo vážka bude mít ztížené podmínky k reprodukci. 

    A co člověk? Co naše děti? Jsme milí ekologové také živočišný druh!!! Ohrožený prosím. 

  • Jen si dovoluji připodotknout, že idea této stavby nepochází od pana Zemana. 

    A bylo by neskutečně hloupé z technického projektu udělat politikum. 

    Protože budeme v příštích letech bojovat se suchem, byl by takový hydrologický projekt jistou formou řešení. Alespoň v oblasti užitkové vody.

    Jen hlupák vylije s vaničkou i dítě. Tak se tak nechovejme jen proto, že nemusíme pana Zemana. 

  • Už vidím našeho lumíka, jak brázdí na gumovém člunu mezi zdymadly. 

  • Proc musi byt prvni veta venovana nazoru Zemana? Autore "šar", priste muzete na konec clanku napsat politiky, kteri projekt podporuji a kteri nepodporuji, ale to by bylo prilis prace a nebo o to tady zjevne neslo.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit