Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • jeste neco - napriklad nfs hp 2010 se temer vsude na forech psalo jaka je to sragora, ale me se to celkem libilo, a run byl a je v MP zatim nej zabavna arkada (na urovni flatout2) co jsem hral. takze se vyplati demo, nebo pockat a udelat si usudek sam dle utube.
  • mno - jedno z toho plyne - pokud neni vydane demo, hra vetsinou stoji za h@vno (pisu vetsinou! viz dishonored) a zadnej novinar me nepresvedci o opaku. pokud je hra i pres nevydani dema dobra - se dozvim na forech po vydani a koupim pozdeji. takze kde je problem?
  • Dobrý článek. Tak nějak jsem vždycky tušil, že to tímhle způsobem funguje, protože je to prostě byznys a v něm to takhle chodí ať chceme nebo ne. Nicméně si myslím, že je dobře, že takovéhle píchnutí do hnízda vyšlo hezky polopaticky na českém herním webu, dává to nový rozměr pro zamyšlení pro ty jmenované "konspirátory."
    Stále podle mne platí jedna důležitá věc. Člověk by si měl sám odzkoušet produkt a nekupovat zajíce v pytli. Po tom, co se přestaly dělat demoverze (dnes už jen vzácně) to máme my hráči o dost těžší. Můj názor je, že to akorát přispývá pirátění. Sám se vždy snažím alespoň vyzkoušet danou hru u kamaráda dřív než ji koupím, bohužel mi leckdy nezbývá než si pirátskou kopii stáhnout. Z mého pohledu tak neporušuji žádný kodex, jen zákon...a to většinou jen krátkodobě, protože pokud se mi hra líbí, ihned kupuji, pokud se mi líbí méně, počkám na brutální slevu na Steamu a pokud nelíbí, neztrácím s ní více času a mažu.
    Zdá se mi špatné, že produkty v zábavním odvětví jsou tak málo k vyzkoušení. Před koupí auta se přeci vydám ne testovací jízdu. Když kupuji ledničku, podívám se jak vypadá zevnitř. Když beru postel, gauč, křeslo nebo jiný nábytek, půjdu se přeci podívat do obchodu a produkt vyzkoušet. Proč? Přeci ikdyž někdo napíše, že je ten produkt bezva, tak si jej sám vyzkouším, než si ho koupím, protože na mne může působit jinak. V herní branži je to to samé a pokud nemám možnost si hru vyzkoušet, tak do toho nejdu. Jistě, jsou tu videa z hraní, ale to je jako kdyby natáčeli mobilem jak jede nové Lamborghini nebo jak funguje nový reprosystém...žádný názor si z toho nevytvořím, ba naopak, videa mi příjdou dost neupřímná a mám kvůli nim důvod si myslet, že hra není až tak bezva, jak vypadá (kupříkladu špatná hratelnost).
  • To není to, o čem píšu. Snažím se zdůraznit, že se teď lidé pohoršují nad tím, že by snad mohly někteří redaktoři přilepšit hrám v recenzích, či je více propagovat kvůli nějakým benefitům ze strany vydavatelů tzn. neplnit svou funkci dobrých rádců a jejich zásluhou (selháním) se prodají i hry, které by se jinak neprodaly, ovšem úplně se opomíjí fakt, že ne redaktoři, ale celá masmédia jsou jen další kanál propagace.

    Já se tu sanžím vyjádřit svůj dojem, že role autorů je ve vztahu k prodeji velkých titulů ve skutečnosti poměrně mizivá (pokud tedy hře neudělí vážně fatální skóre a to ve všeobecné celosvětové shodě), protože píší do masmédií, která celou svou formou ve výsledku natlačují zákazníky k nákupu.

    Osobně si myslím, že se rozhodně nedá mluvit o herní kritice v tradičním slova smyslu, protože stávající procesy tohoto odvětví jsou už ve svých základech špatné a slouží k ovlivňování.

    Pokud jsem například kritikem jídla, zajdu do náhodně vybrané restaurace nepoznán, objednám si jídlo za vlastní peníze a pak jej ohodnotím na svém blogu, jehož příjmy plynou z příspěvků čtenářů, pak jsem značně neovlivněný a nezávislý. UTOPICKÝ scenář, podotýkám.

    Pokud jsem odkázaný na to, že mi hru do redakce věnuje vydavatel/distributor, já ji budu hrát na recenzentské konzoli, kterou věnovala např. Sony, tu recenzi zadám někomu, kdo má zájem hru hrát a peníze na provoz opět získávám z reklamy na tituly vydavatele/distributora a jejich množství je tak malé, že výplata recenzentovi je tak směšná, že jeho odhodlání a čas vynaložený do napsání recenze musí být buď osobní obětí a nebo to prostě šidí, tak to je REALITA. A ta má daleko jak k profesionalitě, tak nezávislosti. Alespoň z mého pohledu.
  • Kein
    "Z velikejch her se prostě udělaj společenský témata a lidi je pak musej hrát a kupovat aby byly v obraze."

    Neexistuje hráč co by si "musel" hru koupit. Hráči si kupují hry, protože je "chtějí", což je podstatný rozdíl. To, že je chtějí proto, protože propadli hernímu marketingu, na tom nevidím nic špatného. Věřím v to, že každý má hlavu a mozek a dokáže se svobodně rozhodnout podle svého uvážení. A opět, pokud si někdo hru předobjedná na základě reklamy, jeho problém. Já osobně lidi co si předobjednávají slepě hry a pak na ně nadávají nechápu. Ale proč by mi to mělo vadit? Jejich boj, jejich volba, navíc je to pro mne přínos, jelikož jsou jejich pocity ze hry pro mne přínosem.

    Jisté nebezpečí bych spíš viděl v tom, že web který má reklamu na Mass Effect a dělá na ní aktuální recenze, kde hře dá 3/10 tak asi příště reklamu na Mass Effect už mít nebude, jelikož ji už znova nedostane. Takže se u takového webu můžou objevit tendence hru nadhodnotit aby příště zase dostali prachy za reklamu na ME. Jestli je toto o čem píšeš (tvůj příspěvek mi příjde trošku zmatený, se přiznám) tak v tom s tebou souhlasím.
  • Games, kde si sefredaktor mysli, ze nepotrebuji eticky kodex, kde redaktori jezdi na spratelene akce velkych konzumnich vydavatelu, to opravdu neni super.
  • Rage je od dooma 2 prvni hra, ktera se mi od id software libila. Hral jsem ji na ps3 na nightmare a uzasny zazitek. Vyborna hratelnost, vyborne technicke provedeni. Mne poskytla rozhodne lepsi zabavu nez skyrim nebo deus ex 3.
  • A napadlo te, ze bys vytvarnou stranku popsal, ale nehodnotil podle svych subjektivnich dojmu? Protoze to, ze tobe se nelibi celshadingova nebo manga grafika, jeste neni duvod, proc hre snizit hodnoceni. Z toho vyplyva otazka, jak hodnotit hru z grafickeho hlediska? Podle toho, jak se autorovi libi, z estetickeho hlediska? To se casto deje, ale je to nesmysl. Takze ja si myslim, ze by se mela hodnotil ciste z funkcniho hlediska.
  • Presne na tohle jsem tady nedavno upozornoval, kdyz jste se ucastnili akce EA a zadal jsem zverejneni vaseho etickeho kodexu. Odvetili jste, ze neni potreba a nechapali to. U nas jsme holt kulturne daleko mene vyspeli.
  • a co drda?
  • Díky!
  • A teď všichni budeme hrát pohoršené a rozhořčené, přitom se tyhle mechanismy herní žurnalistiky trollí po netu přinejmenším čtyři roky.
  • blixa
    Ian: K poslednímu příspěvku - každej autor to má asi hozený jinak, ale podle toho jak je znám si většina z nich z hejtu v diskusích nějakou zvláštní zášť neodnáší a pochybuju, že by je to ovlivňovalo v dalším rozhodování u jinejch her. A pokud prudí distributor šéfredaktora, k autorovi se to většinou ani nedostane. A jinak, Petr má za sebou už hodně let týhle práce, nechci mluvit za něj, ale myslim že z nějaký poznámky od distributora ohledně recenze se fakt otrávit nenechá.
  • Blixa: Nepodařilo se mi už přidat další příspěvek pod to, co píšete.
    "Ale imo je urcitej rozdil mezi zavislosti a zaujatosti, pripadne nezavislosti a nestrannosti."
    Naprosto souhlasím.

    Můžete mi zkusit ještě vyvrátit, či potvrdit scenář, co mi vždy trochu vrtal hlavou? Probíhá to asi takhle:
    Chystá se velký titul vyjde plno článků, recenze se dá někomu, kdo má zájem hru recenzovat (už první ovlivnění) on ji pak napíše, zjistí, že to je špatné, dá hře mizerné hodnocení, šéfredaktor se zeptá, jestli si za tím stojí, on řekne, že jo, recenze vyjde se špatným hodnocením. Po ní stovky čtenářů nadávají autorovi do kriplů, webu do zkorumpovaného jinou stranou, protože jiná blbá hra měla tolik a tahle tolik, inzerent je naštvaný, šéfredaktor otrávený, potažmo redaktor také.
    Přijde nová hra, redaktor píše další recenzi, kolečko se opakuje, lidé prohlašují, že to tady číst nebudou atp. Tlak roste, rezignovanost vystrkuje růžky..
    Nedojde nakonec k tomu, že autor přejde do stavu, kdy prostě začne velké hry hodnotit jakoby jejich vlastní škálou a že než dát hře 6.4, což mu tak přijde, tak o hře radši řekne vše špatné, co si myslí, v recenzi (tím si to před sebou obhají) a dá hře 7, protože bude klid?
    Taková jistá forma autocenzury, kdy se vlastně na hodnotící stupnici spíš udává průměr autorovy známky a známky, kterou si myslí, že čtenáři očekávají a všechny výtky a varování se spíš schovají do recenze?
    Možná je to blbost, ale kompromisy jsou prostě pohodlné, bezpečné a výhodné.
  • blixa
    Nevím, no, oba ty weby jsou placeny z reklamy, podle tvoji argumentace jsou tudiz zavisly stejne jako my. Zasadni rozdil mezi RPS a treba nama je ten, ze oni maji inzerce radove vic a je i drazsi pro inzerenty, takze si muzou dovolit to, ze tam delaji 4 nebo 5 lidi na fulltime. Pisou samozrejme o hrach, o kterych my psat nestihame, ale o velkejch hitech referujou dost podobne, alespon z myho pohledu. Ted jsem treba zkusil dat u nich vyhledavat Crysis 3 a naslo mi to celkem 9 clanku. U nas je jich 11.

    Myslim ze chapu celkem jak ty vnimas nezavislost a respektuju to. Ale v tomhle pripade to prirovnani imo trochu kulha - pises, ze je jedno jestli jsme zavisly na inzerentovi nebo preferencich ctenaru, ze jsme proste zavisly kazdopadne. Ja s tim souhlasim, zavisly samozrejme jsme, stejne jako VSECHNY ostatni media. Ale imo je urcitej rozdil mezi zavislosti a zaujatosti, pripadne nezavislosti a nestrannosti.
  • smejki
    souhlasím bez výhrad.
  • smejki
    " Na co já to poukazuju je fakt, že web jako celek prostě preference hráčů ovlivňuje a to podle diktátů peněz (plynoucích například z čtenosti) a činí tak mj. právě četností informací o vybraných titulech. "

    to nepochybně. čtenáři musí být schopni uživit svého novináře, jinak se svých témat nikdy nedočkají a jsou odkázáni na fandovské/komunitní weby, které zas trpí svými problémy. I o indie hrách se dá psát blbě, proto četnost témat a témata samotná nejsou automaticky nositelem kvality.

    A ano, klidně budu tvrdit, že Games.cz si může psát co chce a o čem chce. To ale neznamená, že tu vládne anarchie a že o CoD se nebude mluvit, nebo že tomu v recenzi napaří někdo nulu jen proto, že to nemá rád. I to je špatná novinařina.

    Nicméně pořád tohle nelze nazvat závislostí (na herních firmách). Dupe to někde okolo, ale není to zcela akurátní. Nevím, jak bych to sám nazval, abych se přiznal.

    EDIT: Zájmové provázání? Střet zájmů? Tak bych nazval to, co definuje závislý herní web, a to imho Games.cz není.
  • No ale tím se teda přece dostáváme k tomu, že pro tyhle weby (z mého pohledu hodně autorské, takže patrně i poměrně nezávislé) není na českém trhu prostor. Což je přesně to, co říkám v prvním příspěvku.
  • Tohle je slušná diskuse. Tak abych to uvedl na pravou míru (i když jsem to zmiňoval už v prvním příspěvku) já některým autorům na Games a jejich morálním kompasům bezmezně věřím a netroufám si upřímnost jejich názoru nijak zpochybňovat. Webu jako takovýmu ne, protože jak to správně podáváš, je to masový médium. Z mýho pohledu masový média nejsou nezávislý, ale chápu, že to už je možná spíš otázka filosofie.

    To samé platí pro profesionalitu. Myslím, že plno článků je tady udělanejch profesionálně, protože je vidět, že to autor hrá al s recenzí strávil notnou dobu, zjistil si fakta z plno zdrojů atp. Web jako celek je svojí koncepcí neprofesionální, protože je prostě chudej a nemá peníze na investigativní novinařinu, takže se plní přejatym obsahem (byť teda vždy minimálně komentovanym)
  • Nejde o to, že se tiskové zprávy přebírají, ale jaké se přebírají a v jakém množství. Ale už tohle je odvádění od tématu. Na co já to poukazuju je fakt, že web jako celek prostě preference hráčů ovlivňuje a to podle diktátů peněz (plynoucích například z čtenosti) a činí tak mj. právě četností informací o vybraných titulech.

    Ale když se to vezme do důsledku, tak ano, i přebírání tiskových zpráv je ve skutečnosti nešvar a neprofesionalita, protože tato praxe pak zpravidla dopádá tak, že obsah webu neovlivňuje redakce, ale to, co které PR zrovna vyplodí.

    Zprávy se odjakživa přebírají proto, že je to levné. Jsou k tomu dotlačeny weby, které nemají dostatek vlastním prostředků. Kdyby Games.cz mělo dostatek financí nemusí psát novinku o tom, co řekl vývojář v rozhovoru pro jiný web. Mohlo by vyslat svého redaktora do herního studia své libosti a tam položit své otázky. To by byla nezávislost.

    Já nenavrhuju nic. Vím, jaký je stav a že se s ním nepohne a že v rámci možností děláte, co můžete. Ale nesnažte se mě tu takhle agresivně přesvědčovat o tom, že si Games.cz může psát o čem se mu zlíbí, či naopak něco ignorovat. To není žádný útok, jen se vám snažím vysvětlit, co je z mého pohledu nezávislé médium.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit