Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • jen pozor decka, delat videohry neni ani z poloviny takova zabava, jako je hrat
    • jeanczarny
      Obzvlášť proto, že kdejaký uhrovitý výrostek o tom ví víc, než kterýkoli vývojář..
    • Tak nevim...mne to bavi uz 16 let a znam takovych spoustu..
    • Mart9
      No jsou úchylové, které to baví.
    • Pozor děcka, dělat není zábava,
    • Je to furt skvělá zábava a děláš to 10 hodin denně za peníze... :-D
      • MikeR
        Za peníze (nebo lépe řečeno za jistý peníze) to děláš, pokud jseš zaměstnanej u zavedený společnosti, schopný tě platit. Na což už většinou nějaký zkušenosti a reference musíš mít, byť třeba z nekomerčních projektů. Platí to stejný, co v kterýmkoliv jiným oboru, na absolventa bez praxe nikde s otevřenou náručí nečekají, i kdyby nakrásně jednou existoval titul GDr. *1* Jenom ať si nikdo nemyslí, že vystudovat tohle rovná se automaticky koupel v penězích, bude muset aspoň něco dokázat, než si bude vývojem her opravdu vydělávat.

        Ale určitě je dobře, že se obor otevírá, mám z toho radost. Naše země má potenciál být IT velmocí (a v některých oborech výpočetní techniky, třeba v bezpečnosti, téměř je), pro stát je maximálně výhodný investovat i do budoucnosti herního průmyslu. A teda samozřejmě udržet pak ty vzdělaný lidi tady, to je ale už jiná otázka.
        • KrPa
          to je ironie XD jsme top v bezpecnosti a Sobotka ma mail na seznamu XD
          • MikeR
            No v porovnání s wikileaks se eskapády páně předsedajícího pořád dají brát jako top bezpečnost. *1*
      • KrPa
        statni skola ti neplati za dochazku do skoly
  • Ono to neni zas tak horky, tenhle obor neni tak odlisnej od jinych pocitacovych oboru na FELu nebo FITu. Obor tvori jen 5 oborovych predmetu (cili predmetu tykajici se grafiky a her), zbytek je klasicka matika, computer science a programovani.
    • Tilwaen
      Většina předmětů společného základu bude určitě sdílená s jinými obory, ale to stejné ostatně platí i pro jakýkoliv jiný obor, který bys studoval. Jako zásadní krok osobně vidím to, že se v dnešní době někdo (konečně!) rozhoupal zavést počítačové hry jako plnohodnotný studijní obor, nemusíš ty předměty absolvovat jen tak mimoděk vedle svého hlavního studia.
      • No o tom prave mluvim, nevidim zadnou zmenu oproti tomu, kdyz nekdo studoval nejake STM, OI na FELu a jako volitelne predmety si naskladal predmety tykajici se grafiky a her.
        • Tilwaen
          Chápu, nicméně podle stejné logiky můžeš přeci studovat grafiku a hry a jako volitelné předměty si naskládat povinné předměty jiných oborů - to ty jiné obory ale nečiní zbytečnými.

          Nevím, jak je to přímo na FELu, ale obecně považuji studijní obor za jakýsi kontrakt pro zaměstnavatele, který si podle něj může udělat lepší představu o tom, co máš odstudováno. V tomto kontextu mi přijde v pořádku, že člověk, který se v budoucnu chce živit počítačovými hrami, jde studovat přímo obor Počítačové hry, který (v ideálním případě) garantuje nějaké vědomosti přímo z branže.
  • otazka kdo to tam bude ucit... nejakej Jiri Zara? ma zasebou nejakej engine nebo neco? aby to zase nebyl nejakej akademickej ceskej brouk pytlik jehoz absolventi budou prakticky nepouzitelni :D
    • Hmmm.... Ano, J. Zara je akademik, ale je to predni specialista na pocitacovou grafiku v CR (mrkni treba na publikaci Moderni pocitacova grafika). A nemysli si, ze to bude jen hloupa prace v UI enginu aka Unity... Bude to OpenGL a Linearni algebra, na Unity taky prijde (predmet Pocitacove hry a animace). Takze ne, neni to zadny jouda a brouk pytlík... Absolvent použitelnej bude a to platí cca pro celé ČVUT.
      • Jasne ... takze prakticky ...podilel se na vyvoji nejakeho herniho engine nebo nejaky konkretni hry? Ne? Takze vyuka opet presne podle schematu vedator plka o vecech, ktery vzivote nevidel.

        A nejen ze nevidel vzivote vyvoj hry, on vzivote nevidel ZADNOU praxi.
        http://dcgi.felk.cvut.cz/home/zara/

        Celej zivot sedi na CVUT.

        Ono je totiz diametralne neco jinyho o necem teoreticky zvanit, a k necemu delat hypoteticko-teoreticky koncepty, a neco uplne jinyho pak v praxi delat neco, kde nemas nejakej konkretni HW za 100M navrzenej jen pro tvoje hokuspokusy, ale mas miliony ruznych kombinaci, a musis zajistit, aby to fungovalo vsude.

        A to je presne duvod, proc absolventa kazdej kopne leda do zade, protoze je naprosto nepouzitelnej.
      • ah, Trrrrrr to napsal rychlejs :D [sem to psal delsi dobu]
      • Ja te chapu ale spis mi jde o to jestli jeho zamereni neni spis industrialni/vedecky jestli to bude pak pouzitelny pro herni realtime pouziti [D3D/vulkan, retezene shadery, metody stinovani, async compute, direct compute, ruzne komplexni metody realtime shadingu [forward+/clustered deferred atd]].
        .
        • Přesně tohle, co ty píšeš a mnoho dalších pokročilejších metod renderování on řeší také, nicméně podrobněji spíše na magistru a obor Počítačová grafika.

          Metody stínování (např. Phonga) nejen, že se o něm budeš učit, ale budeš i programovat. Řetězené shadery neznám, jen zobrazovací řetězec (předávání dat z jednotlivých specializovaných shaderů do jiných).

          Nevím přesně, co myslíš tím industriální/vědecký? Mnoho těchto metod byly vymyšleny právě na akademické půdě, tudíž bych si tímto zrovna hlavu nelámal...

          Spíš si myslím, že mnoho z návštěvníků Games.cz nemá ponění, kolik matematiky se za hrami skrývá. Samozřejmě když se použije již hotový engine, tak tohle není extra potřeba, protože se píšou spíše scripty (krom custom shaderů a toolů na míru).
          • no tim industrialnim/vedeckym sem spis myslel jestli jeho zamereni neni spise pro takovy ty vizualizace ve vyrobe nebo neco podobnyho.

            Samozdrejme matematiky je tam hodne ale kdyz se mluvilo to tom hernim oboru tak jestli si pod tim opravdu muzu predstavit ze jeho absolvent bude schopny napsat moderni renderovaci pipeline do herniho enginu respektive jako Tiago Sousa, Emil Persson, Tom Forsyth. John Carmack atd

            hodnekrat se mi stalo ze nekdo rikal ze to tak bude ale pritom to uplne tak nebylo, respektive jsem investoval pak cas do neceho co presne neodpovidalo tomu co potrebuju.

            http://nickdarnell.com/chaining-compute-shaders/
      • jenze to je trochu problem. On je specialista na technickou grafiku, nikoli na grafiku jako takovou. Vyuzijes to hlavne pri psani kodu. Nemyslim, ze by obsahl i veci tykajici se her, jako optimalizace, design a pod. Ale tak ho neznam. Nechtel bych mu krivdit. Z cech se mi jako prvni se spoustou praktickych zkusenosti vybavuje Jan Kriz. Ten ma pro uceni vlohy. Ale je jich tu samozrejme vic.
        • Jan Kříž? No... promiň, ale nejspíš nevíš, o čem vývoj her je. Jan Kříž napsal Mistrovství v 3Ds Max (možná i jiné, já znám tuhle). Modelování není při vývoji zrovna ta stěžejní část, pro kterou by měl budoucí vývojář studovat vysokou školu.

          Samozřejmě to, že tam je napsáno jméno J. Žára neznamená, že to je jen on, kdo bude vyučovat. Na přednáškách může být vícero přednášejících (např. když jsem studoval Počítačové hry a animace, tak se během semestru prostřídalo asi 7 přednášejících a každý s jinou specializací, včetně Bocana).
          • btw: lidi, co na prednaskach prezentuji hlavne svou praci nebo zkusenosti nemusim ;-)
          • Asi nevim, no.
            Nicmene pred deseti lety, kdyz jsem vyvojarem uz byl, mi pomohl hodne. Roky po tom znova. Ver, ze ten clovek ma zkusenosti vic nez si myslis, je navic skromnej, vyborne komunikuje a je hodne prizpusobivej. Pokud jsem nekde narazil na moznosti enginu, zrovna on si myslim vi, kde co lidove receno och*at, nebo obejit a demonstrovat to na malych uzitecnych prikladech. Bavim se o grafice, animace jsou trochu jinde, presto i tam umi dost.
            Kniha od J. Zary se mi vali doma, ale zatim jsem ji v praxi nikde neuplatnil, snad jedine, ze bych si musel psat engine, nebo nejak hloubeji upravovat stavajici (na to ti staci okomentovanej kod a tech, dokumentace k enginu).

            Ale rikam. Nijak mu krivdit nechci. Presto by bylo dobre rozlisovat programovani, technickou grafiku (mensi zasahy, geometrie (fyzika a pod), atd a grafiku jako takovou (2d, 3d, animace, optimalizace, herni praxe a pod).
  • Škoda jen, že se to utopí v zastaralosti ČVUTu...
    • Není ČVUT jako ČVUT. Prošel jsem si STM bakaláře na FEL (odpovídá zhruba dnešnímu bak. na FIT) před odštěpením FIT a potom magistra na FITu a fakt nešlo o zastaralé obory.
      • jj, zastaraly neni obor ... jen ti duchodci, kteri praxi vzivote nevideli, a dohadujou se tam stebou o tom, jestli existuje nebo neexistuje 3D scanner. Cest vyjimkam.
      • Jaky mas zkusenosti s FITem? Uvazuju o nem a o informatice na MFF UK a porad jsem se uplne nerozhodnul.
  • MidnighT91
    kdyby za mých let existoval takový obor, tak se od rána do večera učím abych se tam dostal...
    • Ristoro
      Mnohem lépe to zní, než to pak v praxi vypadá. Věř mi :).
    • BangMeInBangladesh
      To jsou takový fotrovský kecy k pivu. Kdyby, kdyby. Vždyť se tam přihlaš, na vysokou můžeš jít i s jednou nohou v hrobě.
      • No pokud je to prezenčka, tak nemůžeš.
    • nightborne
      Jsem si docela jistej, že pořád můžeš... taky se jednou plánuju vrátit na školu. A tentokrát ji dodělat *1* .
  • Škoda že mi není o 13 let méně:)
    • Ještě není pozdě...
    • solomon.short
      O 28 let... Souhlas
  • Spades
    Jinak co se tak dívám na obor, tak je to prakticky zhuštěný můj obor z VUT FIT Bakalářský obor Informatika + Magisterský obor Počítačová grafika. Takže doporučuju spíš to.
    Máme tady přímo jeden team, který se počítačovou grafikou zabývá (hlavně OpenGL, mají v něm dokonce vlastní framework), dělám tam BP, a je to fakt super.
    Jazyk si můžete vybrat C, C++, nebo Java, takže nejste omezování školou, a v magisterském je to úplně na vás. znám borce, co všechny projekty udělal v Haskellu.
    Hlavně se tady naučíte daleko více věcí, než jen hry samotné, což je důležité, protože po škole fakt nepůjdete dělat hry. Většina studií chce min 3-5 letou praxi, kterou získáte jen tím, že budete dělat hry vlastní. Já třeba plánuju nějakou 2D hru na Windows 10 (Mobile), ale mimo to pracuju jako vývojář na Linuxu *1*

    Berte to jako takovou reklamu na VUT FIT *1*
    • Tilwaen
      Trochu off-topic, jaké je vůbec studium na FITu? Slyšela jsem zvěsti, že oproti FI MU je víc zaměřený prakticky, hardwarově, není tam taková svoboda volby předmětů a je tam lepší menza, ale osobně to nemám jak srovnat.
      • Spades
        To že jsou zaměřeny prakticky je pravda. Projekty, cvika, kód. To je taky proč sem na FIT šel.
        Hardware... Ano, je ho tam dost, ale ty předměty nejsou zase tak těžké, a něco se o tom člověk naučí.
        Volba předmětů. V bakaláři je to bída s nouzí, protože dost volitelných jsou buď sračky, nebo jsou hned zaplněné, ale na magisterském je spousta zajímavých předmětů, které si můžeš nakombinovat jak chceš. Vesměs jsou ty obory totiž stejné, jen si jinak naskládáš volitelné a povinně volitelné předměty.

        All in all, pokud chceš být programátorka, tak FIT. Pokud chceš být projektová manažerka, tak FI. Návrhář může být z obou, ale spíš bych doporučil ten FIT, protože člověk co si kód ošahá je lepší, jak čistý teoretik. Návrhové vzory se můžeš kdykoliv doučit, ale programovat v čistém C, nedejbože dokonce na MCU, to si jen tak nevyzkoušíš.

        A v menzách máme dráž, ale větší porce *5*
        • Tilwaen
          Díky za reakci. Ono na FI je také slušná řádka programovacích předmětů, ale pokud student sám nechce, může jich (v závislosti na oboru) absolvovat úplné minimum, nikdo ho do nich netlačí. Zas ale když chce, tak neví, kam by skočil dříve.

          FIT by mě zas hodně lákal právě kvůli tomu HW; škoda, že jsem mu nepřišla víc na chuť už na střední, to bych asi měla tehdy rozhodování o něco snazší. Docela bych si studium u vás i vyzkoušela, ale sedět jen tak z hecu na dvou horkých židlích zároveň by nebyl moc bystrý nápad *1*
    • CRYPT
      Mno tak doufam, ze te pak nekde uvidime v titulcich treba s Danem Vavrou :)
  • Dobrej nápad. Škoda, že nejsem mladší a hlavně blbej na matiku :)
  • Tilwaen
    Za tento článek + článek o Game Access patří Alešovi palec nahoru, už bych ani nedoufala, že se to zde objeví.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit